HSMC x Asia University Service-learning Exchange Programme

HSUHK x Taiwan

In collaboration with the Asia University, the Student Affairs Office first launched the ‘HSUHK​ x Asia University Service-learning Exchange Programme’ in 2015/16. Emphasising on students’ civic and social engagement, the programme provides students the opportunities to reach out to the community and to enhance their awareness of different social issues in a global context, through reciprocal visit between Hong Kong and Taiwan.

Programme Features

  1. Reciprocal Visit: The service-learning trip is conducted in both Hong Kong and Taiwan, allowing students to understand the social situations, policies and community support services and make comparison between two places.
  2. Student-led Services: Students will work together as the organising committee on itinerary design, service planning, liaison with NGOs, service implementation and volunteer management.
  3. Project-based Learning: Based on a specific topic (e.g. poverty), students will engage not only in community services, but also researches, discussions and sharing sessions, exchanging ideas with other participants and giving suggestions to the support provided to the underprivileged.

Students' Sharing

我會用「獲益良多」來總結這次服務學習交流。從不同的服務中,我有機會與社會上的弱勢社群有更多面對面的交流,讓我明白到社會上有很多人都豐衣足食、活在幸福之中的同時,有很多「隱藏」的群體,無論動物或人,都需要我們的幫助。個人成長方面,我從實戰中學到應該如何安排一個活動,特別是兼顧微小的細節和臨場的應變是十分重要的。事前的準備工作當然不容忽視,但準備得再周密,在活動中亦有機會出現一些難以預料或控制的因素。這次身兼參加者與籌辦者,訓練我處事要更靈活變通。

最後,我很感激這個服務學習交流計劃,讓我有機會與來自台灣的同學在文化、社會服務有深入的交流,也讓我認識到一班很好的朋友。

Timmy CHIU (Class of 2017)
Participant, 2016/17

這是我第一次離開香港到外地參與義工服務,所以感觸很大。台灣關懷弱勢社群的方式,較多是一些自發的行動。以探訪街友為例,亞大的同學不會像我們一樣局限於與機構合作舉辦活動,而是保持著「只要有心,就可行善」的理念—他們積極地在社區募捐,盡自己所能幫助弱勢社群,這一點我認為是值得大家去學習的。

其次,台灣同學服務社會的熱誠亦遠比我們多。我們總是覺得做義工就能幫助別人,台灣同學以行動證明這樣並不足夠,參與是第一步,用心交流、細心照顧服務對象才是真正的行善,這次服務學習交流讓我對參與義工服務有更深刻的體會、更成熟的想法。

Grace YEONG (BBA, Year 3)
Participant, 2016/17

在台灣和香港的服務中,我看到了很多真誠而不求回報的助人之心,我亦敬佩機構職員、照顧者和義工們都願意獻出自己的力量,為社區帶來多一點光輝。反觀香港,我們的社會較為崇尚物質、功利主義,對人或事有太多計較;或許香港人每天都太忙碌,有時候忙得只顧著自己,忽略了身邊的人。

面對現時的社會問題,我們可以放慢一點步伐,多看看四周,有時可能因為一句溫暖的問侯,已經可以幫助沮喪、失望的人尋回生命的希望。

Tammy FAN (BBA, Year 2)
Participant, 2016/17

在這十四天的港台志工交流,我們探訪了不同的團體及機構。從服務和體驗過程裡,我們都學到了不少,尤其與人溝通的技巧,因為足夠的溝通才可以讓彼此了解想法,再作調整,令活動更順利地進行。

這次的義工交流,我認識了一群善良、充滿愛心又好玩的朋友們,能和他們一起做服務真的十分有意思。雖然完了這十四天後就要各散東西,但幸好我們仍然有繼續聯絡,保持彼此的友誼。

Mandy CHU (BBA-MGT, Year 3)
Participant, 2015/16

首先,感謝恒管給予我寶貴的機會,讓我在課室以外學到更多。雖然十四天的志工旅程完結了,但是所得的經驗卻畢生受用。在與人合作方面,活動令我明白團隊配合的重要性,我們一隊十個人需要安排亞大學生在港七天的行程,大大小小的事也要仔細處理、分工合作,令我明白了隊員之間的磨合和配合的重要性。

另外,在個人成長方面,活動讓我更尊重長者。…現在,我們對他們的關心,其實是一份尊重,感謝他們曾經為社會付出。長者的大半生歷練讓我學會珍惜、關懷及尊重他們。

Yammi LAM (BBA-MGT, Year 3)
Participant, 2015/16